Menu
Sundhed Og Trivsel (1)

Overbygningen

I overbygningen på Balle har vi skabt et dynamisk og udviklende undervisningsmiljø, der giver eleverne stor mulighed for at udvikle deres personlighed.

En overbygning opstod
Siden 2009 har vi bestræbt os på at skabe en overbygning og et undervisningstilbud der passer til fremtidens skole. Vi har arbejdet målrettet imod en overbygning, hvor eleverne bl.a. opnår en stor faglig og social sparring, derfor valgte vi også at øge antallet af elever i overbygningsklasserne til 24 elever pr klasse, dog med en hvis elastik/margen, så vi kan komme op på 25/26 elever hvis det bliver aktuelt .

Fordelene ved flere elever i klasserne
Vi synes nu, efter flere års erfaring, at det er rigtig godt med flere elever i klasserne. Der giver en god dynamik blandt de unge, der får flere og mere varierede muligheder for at skabe sociale relationer. Fagligt opstår der også flere muligheder for at spare med hinanden i undervisningssammenhæng og diskussioner bliver mere mangfoldige og nuancerede. Det giver god mening!

En overbygning, en helhed
Overbygningen ser vi som en helhed. Tanken har været, at de tre klasser skal opleve, at være en samlet gruppe, der tager på ture sammen, der undervises sammen i nogle forløb, der arbejder sammen og der snakker sammen. Der vil i skoleårets første måned være en introtur, hvor alle tre klasser tager af sted sammen. Her vil fokus være at ryste eleverne sammen og dermed give dem bedre forudsætninger for det kommende samarbejde i skoleregi.

Lejr og tur til udlandet
De kommende lejrture vil være for overbygningen, dog vil de, det år de går i 9. klasse komme på deres egen tur til udlandet. Destinationen bestemmes i 8. klasse og der påbegyndes også i 8. klasse en pengeindsamling, det kan være alt lige fra salg af pølsehorn, rengøringstimer, børnepasning, diverse aktiviteter til vores arrangementer osv. I 2015 var 9. kl. i Budapest.

 

Facebook

 

Balle Friskole er en Grundtvig-Koldsk skole, hvor trivsel, dialog, ansvarlighed, livsoplysning, fællesskab, glæde, faglighed og udvikling er i centrum.