LEJRSKOLE

På Balle prioriterer vi, at alle klasser kommer på lejrtur hvert år. Her spirer nye venskaber og sociale relationer får ny næring.

En fast årlig begivenhed
Hvert år tager hele friskolen på lejrtur. Nogle gange er vi af sted alle sammen fra de mindste til de store, andre gange deler vi os op i to eller tre hold. Det skifter fra år til år. Vi ser mange fordele ved at være af sted flere årgange sammen, bl.a. giver det et rigtig godt sammenhold på tværs af klasser og alder. Naturligvis tages der dog hensyn til forskellen i alder, når det gælder sengetid og forskellige pligter.

Destinationer
Vi har været mange forskellige steder (nogle steder endda flere gange), ex.: Fanø, Sydslesvig, Endelave, Læsø, Fyn/Odense, Skagen, Silkeborg og Bornholm, der dog er forbeholdt 5. + 6. kl.

Overbygningen tager på introtur et par dage i en af de første uger i skoleåret. Dette for at skabe grobund for at fællesskabsfølelsen kan vokse, og at overbygningen bliver rystet sammen og kommer til at føle sig som en samlet enhed.

I 9. kl. skal eleverne på en tur til udlandet. Klassen skal i løbet af deres tid i overbygningen samle penge sammen til turen og derigennem opbygge en form for ejerskab, når de er afsted. Det synes vi er vigtigt!

Vi har både deltaget i udvekslingsprojekter med klasser i andre lande, og vi har besøgt forskellige europæiske byer, så eleverne oplever andre sprog og kulturer i deres skoletid på Balle.